Dagens Blomma: Höstanemon och Kärleksört

Höstanemon (Anemone hupehensis) och Kärleksört (Sedum telephium)
Jag älskar "bonnaromantik" och mormorsvsäxter. En lyckad kombination för senblommande rabatter är att samplantera höstanemoner med kärleksört. Jag plockar dem i mängder och pryder huset. Låter man kärleksörten stå tillräckligt länge i vas får den fina rötter. Sedan är det bara att plantera ut. Då får man snabbt en hel rad som här på bilden. Höstanemonerna bildar med tiden stora bestånd så de gräver jag upp och delar när jag vill ha fler.

Höstanemon och Kärleksört
Höstanemon och Kärleksört

Kärleksörten kan bli upp till fem decimeter hög och blommar i augusti-september. Jag låter den stå kvar över vintern. Den bildar ett vackert vinterskelett när den sticker upp ur snön.

Höstanemonen blir betydligt högre - uppemot 1,5 meter. Den stora fördelen är att den inte behöver bindas upp. Hos mig börjar den blomma mitt i sommaren och står sedan stolt i trädgården i ett par månader.

Höstanemon och Kärleksört i närbild
Höstanemon och Kärleksört i närbild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0